tisdag 28 april 2009

Försitt ingen tid

Björklund vill införa mer befogenheter för lärare för att bemöta elever som är stökiga och stör skolarbetet eller riskerar andra elevers säkerhet. Jag säger bara: go for it!

Han vill även införa åtgärder som försittning, kvarsittning och tillfällig avstängning av elever (i max en vecka). Well; avstängning känns inte som att det går med nuvarande skollag - men jag inser att Björklund väl ämnar ändra även på lagen, så att det fungerar ihop - kvarsittning vet jag att många lärare redan arbetar med, men mer kopplat till att man kommer för sent in efter t ex rasten. Försittning hade jag aldrig hört talas om, men det är som kvarsittning, fast det sker före skolan, alltså eleven kan bli uppmanad att komma en timme tidigare på morgonen t ex. Vilket ju låter rätt okej för mig, men vem ska sitta där med dem i en timme och hur ska den personalens tid betalas?

Inga kommentarer: