fredag 3 april 2009

Identitetssökande genusdiskussion

Jag äter middag med åttaåringen och hennes jämnåriga kompis Lorena. Plötsligt börjar tjejerna att prata om hur det är när man är gravid och att de har insett att det gör ont att föda ett barn. Hur kommer det sig att det bara är kvinnor som ska få lida på det sättet, varför kan inte även män föda barn? Jo, för att män ju inte har de organen inuti sin kropp som gör att de kan bli med barn - och föda barn. Lorena säger då att hon har sett en man som skulle föda barn. Jag funderar. Åttaåringen gapar av förvåning. Lorena såg det på TV, men sedan fick hon inte se mer för hennes mamma stängde av TVn.
- Ja, jag såg det programmet. Det handlade om en man som var gravid, eller hur?
- Ja, precis, han hade jättestor mage och bodde med sin fru.
- Ja, men det var så här att det var egentligen en kvinna, så inne i sin kropp så hade hon en livmoder och det som behövs för att kunna vara gravid, men hon hade opererat sig så att hon var nu en man.
Båda tjejerna gapar av förvåning och frågar i kör om man kan operera sig så att man kan bli en man. Så jag förklarar att det är möjligt, och hur stort ingrepp det är och att det inte sker över en natt och vi pratar rätt länge om det. Sedan blir det tyst och tjejerna ser fundersamma ut. Sedan säger Lorena:
- Jag skulle nog kunna vara en kille, det skulle ju vara så mycket enklare - och roligare.
- Hur menar du då?
- Man skulle kunna göra mycket mer saker - och slippa föda barn och andra saker.
- Vad skulle du kunna göra som kille som du inte kan göra som tjej idag?
- Ja men, så där, liksom, vara mer...röra sig och klättra och springa omkring och så...
- Men allt det kan du ju göra idag också.
- Fast inte på samma sätt...jag är ju tjej, jag ska inte göra sånt, liksom...
- Menar du vara stökig och bråkig och så?
- Jaa...
- Fast det ska väl helst ingen vara, men att få röra sig och vara den man är och göra sånt man tycker om, det måste alla kunna få göra, det är inget fel i det. Du gillar ju att klättra och sånt och tycker att det är kul, då är det klart att du får göra det. Sen får man väl tänka efter när det är man gör det. Det passar inte alltid in. Ska man sitta på en stol och läsa en bok, ja, då fungerar det ju inte att klättra upp i taket (även om jag vet flera elever som beter sig på det sättet i skolan).
- Nej, men ändå...det verkar så mycket lättare att vara kille...

Inga kommentarer: