onsdag 22 april 2009

Jag är visst släkt med Einstein, eller nåt...

Under utvecklingssamtalet för jag veta att åttaåringen ligger högt på LUS-skalan (Läsutvecklingsskalan, som används inom Sthlm Stad för att mäta kunskapsnivån på elevernas läsförmåga) för hennes ålder. Vilket jag håller med om. Så nu gäller det att ge mer utmaningar. Sedan berättar både huvudläraren och den extralärare som arbetar med klassen att åttaåringen har en förståelseförmåga som ligger bortom något de sett maken till på länge hos ett barn i hennes ålder.
- Jo, jag vet att hon är lite lillgammal och kan saker som de flesta andra barn inte brukar tänka på.
- Nej, nej, det är inte det vi menar. Hennes förmåga att ta till sig det som står mellan raderna, kunna tolka problemlösning och göra det abstrakta konkret och lägga tidigare kunnande till nya lärdomar är helt makalös, det finns inte riktigt ord att beskriva det. Hon har däremot ofta ord själv, för att förklara hur hon menar, och bara det är helt makalösa förklaringar.

Jag blir helt stum. De ser henne verkligen. Mer än jag trodde att de gjorde.

Inga kommentarer: