måndag 13 april 2009

Monsters vs Aliens får (knappt) 3 Lärare av mig

Förra helgen såg vi "Monsters vs Aliens", den andra filmen (den första var "Bolt") vi sett i 3D. Jag minns TV-piraterna när jag var liten och vi satt där med våra röda och gröna glasögon. Inte vet jag om det här är så mycket bättre. Bra är det, men det är bara en, eller kanske två, gånger som jag rycker till över hur nära det känns som bilden kommer. Fast för åttaåringen är det annorlunda: som de flesta andra barn (även tonåringarna) i publiken viftar hon ibland med handen framför sig för att känna efter ifall det som ser ut som att det kommer nära också går att ta på. Dessa moderna svarta glasögon som vi nu får på bio blir väl hennes minne av 3D.

Nu kan jag i alla fall dra paralleller när jag tillverkar de röda och gröna glasögonen med eleverna: nu finns 3D i deras begreppsvärld.

Inga kommentarer: