fredag 2 april 2010

Anti-hajp

Jag tror att det var hösten 2005. Jag studerade på Söder och tog bussen från Slussen. Utanför t-banan vid Slussen stod det några personer och delade ut något, som det alltid gör. Företag placerar folk där som delar ut olika produkter. Antagligen för att det strömmar igenom så mycket folk där, så det är ett bra ställe för produktutdelning. Just den här morgonen var vi flera som fick en riktig bok i handen. Utan några krav. Omslaget såg väldigt mysko ut. Det såg ut som framsidan av en tidning, med olika rubriker på. Högst upp stod ett namn, som ett tidningsnamn som Vecko-revyn eller liknande, fast den här hette millennium. Jag bläddrade aldrig ens i boken, jag var så upptagen av mina skoluppgifter att jag inte tänkte så mycket på den. Vi var flera i klassen som tittade på de ex vi fått och rynkade lite på näsan. Jag lämnade min i skolan, för vem som helst att ta hem och läsa. Sedan såg jag den aldrig mer.

Inom en snar framtid var just dessa böcker på var mans läppar. Det visade sig att boken hette "Män som hatar kvinnor", fast det hade knappt varit synligt på omslaget av boken. När något blir så upp-haussat så tar jag avstånd. Vilket har resulterat i att jag inte läst någon av böckerna, eller inte sett någon av filmerna. Ändå har jag klarat mig i sociala sammanhang.

Sedan såg jag Noomi Rapace medverka i TV-programmet Skavlan och jag blev lite nyfiken på filmerna. Så nu har jag sett den första av filmerna. Filmen var grymt bra, men ruggigt äcklig också. Jag anar att boken är snäppet bättre, mer utstuderad och hemskare än filmen. Vilket får mig att tänka att jag nog är glad att jag inte har läst den.

Inga kommentarer: