torsdag 15 april 2010

Hur ska detta sluta...?

Öppnade förskolan idag. I ottan. Planen var att väcka Nioåringen med färdig frukost innan jag gick och sedan skulle hon klara sig hemma själv i lite mer än en timme - med flera samtal från mig - och därefter skulle hennes klasskompis hämta henne innan skolan.

La mig sent igår. Sov väldigt dåligt och vaknade en gång i timmen och tittade på klockan, orolig att jag skulle försova mig. Klockan 03 ropade Nioåringen. Hon drömde en mardröm. Olyckligtvis. Detta höll oss vakna till 04. Drömmen handlade om en hemsk händelse som utspelade sig här hemma (Nioåringen och hennes klasskompis gömde sig för ett själlöst monster). Olyckligtvis. Det gjorde att Nioåringen inte vågade vara ensam hemma, utan ville följa med mig till jobbet. I ottan. Strax före 05 gick jag upp. Vid klockan sex på morgonen klev vi ut på gården. Sedan har dagen löpt på rätt bra.

Nu är jag inne i andra andningen, men vet att jag måste gå och lägga mig. Nioåringen vägrar att vara ensam hemma någonsin igen. Får se om det går att bygga upp hennes trygghetskänsla igen. Det känns inte hållbart att ha Nioåringen med mig på jobbet flera timmar i veckan, då hon inte vill vara så sent på Fritids heller - hur mycket välvilja mina kollegor än visar...

Inga kommentarer: