lördag 10 april 2010

Sova med fienden, nej, med förändring

I morse vaknade jag 04.13. Kvar i huvudet fanns bilder av en mycket livlig dröm där Musikmannen var utbytt av en annan man, en oidentifierbar man. Hela drömmen gick ut på att resa. Jag var på resande fot hela tiden, ibland med Nioåringen vid min sida, ibland med Musikmannen vid min sida, ibland med denna okända man vid min sida. Konstant i rörelse, en strävan om att komma framåt, nå någonstans, åka bil, vandra, hinna med ett flygplan, gå igenom terminaler och evinnerligt stora flygplatser.

Jag förstår att det troligtvis har med mitt nya arbete att göra. Mina drömmar brukar vara ganska lättolkade. Fast det där med mannen funderar jag över en aning.

Jag somnade om och vid 07.08 kom Nioåringen in och la sig intill mig. Hon var en aning moloken. Hon hade drömt om Lorena, kompisen som flyttat från stan och som Nioåringen har mer sporadisk kontakt med nu. Nioåringen saknar kompisen. I drömmen skulle Lorena komma och hälsa på i Nioåringens skola, men besöket blev aldrig av. I drömmen hade sedan Lorena blivit ubytt av Nadya och Heaven, de två flickor som Nioåringen leker mest med i skolan. Nioåringen kände sig en aning skuldtyngd av detta. Så vi pratade om det, att det var en sorts naturlig förändring.

Inga kommentarer: