fredag 30 april 2010

Rojalist? Njaa...

Vid frukosten säger Nioåringen:
- Jag vet att det är kungens födelsedag idag, men hur gammal blir han? Jag frågade min fröken igår, men hon visste inte, så jag frågade Kattis på Fritids, men hon visste inte heller.
- Mjaaa, jag vet att han fyllde 60 för något år sedan, så jag skulle tro att han fyller kanske 63, men vi kan ta reda på det. Hämta den där boken du fick av morfar, "Barnens stora lexikon".
Vilket hon gör.
- K, k, ku, ku, nej, jag hittar inget om kungen.
- Kanske står det på hans namn.
- Carl Gustaf?
- Ja, titta på Carl.
- Ja, här står det! Han är född 1946.
- 64 år. Jag var nära alltså.

Under lunchen på förskolan frågar en 5-årig pojke min kollega varför det är så mycket flaggor på bussarna idag.
- Ja, det är för att det är Valborg, när man tänder elden.
Pojken ser förbryllad ut. Jag ska precis öppna munnen, men min andra kollega hinner före och säger något barskt:
- Nej, det är för att kungen fyller år!
- Ja, javisst ja, just det! Flaggorna är för att kungen fyller år. Du vet vi har en kung här i Sverige och han fyller år idag.
Pojken ser fundersam ut.

Då vänder sig en 6-årig flicka till mig och säger:
- Vet du vad, Pinga, att kungen, han har en dotter och hon är prinsessa och när jag träffar henne då får jag inte säga "Hej, prinsessa" till henne, utan jag ska säga "Hej, ers höghet" till henne.
- Ja, det kan man säga. Fast det går nog också bra att säga "prinsessa", det är nog hennes namn, Viktoria, som man inte ska säga.
- Nehej, så är det inte, för det har Ulla (flickans resursperson) berättat för mig, och då är det så.
- Jaha, fast jag har sett på TV att de tilltalar kungen och prinsessan så, då säger de just "prinsessan".
- Men det är på TV det, och inte om man träffar henne.
- Ja, så kan det vara.
Jag låter henne få känna trygghet i det hon lärt sig. Även om hon lärde sig det av en mycket bitter kvinna.

2 kommentarer:

Mary sa...

Kronprinsessan är det väl till och med : )

Lisas syster sa...

Ja, precis! :-)