lördag 1 maj 2010

Verklighetsuppfattning

Via min TV-box ser jag den svenska filmen "Oskar Oskar - en hederlig människa" med Björn Kjellman i huvudrollen. Jag har svårt att förstå hur de som gjort filmen har lyckats få pengar till att göra den. Sponsorpengar gissar jag att det fanns, när t ex Kelloggs Allbran är så tydligt (mal)placerade i en scen. Jag kan förstå att det finns någon form av budskap om svenskheten och som håller på att gå förlorad - och en gammaldags respektfullhet med den, eller en främlingsfientlighet som egentligen inte finns om man som svensk pratar med de som är invandrade, men det är diffust och inte välgjort. Emellanåt är filmen en smula fascinerande, men för det mesta är den långtråkig. Filmen ter sig ganska overklig, men ändå kan jag inte sluta att tänka att det säkert finns pensionärer (eller 40-åringar för den delen) som själva skulle vilja dra upp en Magnum (revolver, inte glass) vid valda tillfällen, precis som Oskar gör.

2 kommentarer:

Fiffi sa...

Jag har också sett den.
Så vi är numera två i Sverige som gjort det ;)

http://fiffisfilmtajm.blogspot.com/2010/04/oskar-oskar.html

Lisas syster sa...

Wow. Ja, hittills är det nog bara 3-4 filmer jag någonsin sett som jag velat stänga av och inte sett färdigt. Det här var en av dem, men jag såg ändå klart. :-)