lördag 8 maj 2010

Motiverande gemenskap

Jag samlar in pengar till klasskassan (ja, självfallet är jag klassförälder i Nioåringens klass). Eftersom jag sällan är i Nioåringens skola sedan jag börjat jobba, så skickar flera föräldrar hem pengar med Nioåringen. Tanken är att vi ska ha en sammankomst någon söndag innan sommarlovet. Idag frågade Nioåringen:
- Får man inte följa med om man inte betalar?
- Jo, visst, fast jag tror inte att de kommer med om de väljer att inte betala.
- Vad händer om man inte betalar?
- Ingenting. Vill man inte vara med, så kan vi inte tvinga någon.
- Jaha.
- Som Rodrigo t ex, han har aldrig betalat något under dessa tre år, eller alltså: hans föräldrar har aldrig betalat något.
- Precis som hans läxa då.
- Eh, vad menar du?
- Han gör aldrig sin läxa heller.
- Hur vet du det?
- Framme på tavlan har fröken en lista där hon kryssar för alla som har lämnat in läxan. Hans rutor är helt tomma, de har de alltid varit.
- Oj då. (Både för att han aldrig lämnat in läxan, men också för att läraren har en lista där alla pekas ut öppet.)

Inga kommentarer: