torsdag 6 maj 2010

Dumstruten

Min förra chef, på kontoret, berättar för mig om en kund som fick en felleverans. Ett enkelt mänskligt fel, emellanåt förekommande på lagret. Chefen fixade till problemet, skickade rätt produkter i rätt tid. Sedan ville kunden att chefen skulle fylla i en "avvikelserapport", där det står:

"Fråga dig själv Varför 5 ggr, och fyll i fälten nedanför. Skriv sedan den sista orsaken som rotorsak.
VARFÖR......................
VARFÖR......................
VARFÖR......................
VARFÖR......................
VARFÖR......................
Rotorsak:...................
Fråga er också varför upptäckte vi inte felet istället före kund?
Svar:......................."

Sedan begärde kunden 500 kronor i ersättning för de extrautgifter som detta fel orsakat dem. I samtal med kunden framkom det dock att det egentligen handlade om några tusenlappar, då de hade behövt ta in extrapersonal för att hantera denna situation. De ville dock vara vänliga och inte debitera hela summan.

Makalöst.

Kanske borde de ta för vana att titta igenom produkterna i leveranserna de får, så slipper de ta in extrapersonal för att göra det en andra gång?

Inga kommentarer: