lördag 22 maj 2010

Beware of the witches

När jag var tonåring och besökte min faster och hennes små barn i Norrland så minns jag att hon brukade hota med gubben i källaren om hennes barn inte uppförde sig ordentligt. Jag tyckte att det var vedervärdigt och fick min pappa att prata med henne. Jag tror dock inte att hon slutade.

Idag utanför Ica: en mamma (ca 30 år) ska gå in och handla med sin tonårsdotter och son (ca 5 år). Sonen sitter på sin cykel. Mamman ber honom parkera cykeln och låsa fast den. Han vägrar. Han vill inte gå med in. Efter mycket tjat säger mamman:
- Okej då, stanna här, vi går in.
När hon kliver igenom dörren till affären säger hon högt och varnande:
- Akta dig för häxorna da. Hör du det? Akta dig för häxorna.
Mamman och dottern går in i affären och börjar ta några varor. Dottern tittar oroligt ut genom fönstret och säger sedan:
- Nej, det går inte.
Sedan går hon ut och får in pojken i affären.

Inga kommentarer: