tisdag 18 maj 2010

Glad neggo

Det finns inte mycket negativt att säga om min nya arbetsplats förskolan. Jag trivs enormt bra. Det är så roligt, mest hela dagarna. Det är så givande att umgås med barnen och se dem utvecklas. Att få avsluta dagen innan stängning med en fotbollsmatch på gården tillsammans med en treåring och en femåring var en höjdpunkt idag. Svettig och lycklig gick jag hem.

Jag förstår dock att det förväntas mer av mig. Ansvaret börjar komma krypande och kräver att bli taget på allvar. Höstens planering verkar ligga på mina axlar. Vad ska vi ha för tema? Vet inte vad chefen begär, men det verkar som att chefen tycker att alla förslag är bra, så länge det är matematikinriktat. You bet ya it is. (Färre matematikinslag än det finns nu, det kan vi i alla fall inte ha.)

Dessutom vänder sig mina kollegor till mig för bra idéer och kunskap. Som jag inte vet om jag besitter, men ska försöka uppdatera. Så snart jag har haft utvecklingssamtal, beställt material, lärt mig nya datasystemet, läst igenom en brukarundersökning, gått igenom invänjningen med ett barn och skruvat ihop en docksäng. Plus lite annat. Verkligheten går alltid före litteraturen. Dessutom vägrar jag att arbeta obetalt, alltså på fritiden.

Inga kommentarer: