Läser en intervju med Bo Malmberg i Lärarnas tidning nr 6/10 med rubriken "Ökad konkurrens gav ojämn kvalitet", där det - ännu en gång - diskuteras om det fria skolvalet ligger bakom försämrade skolresultat. Bo Malmberg ska leda arbetet med en kulturgografisk studie för att ta reda på om så är fallet. Han konstaterar i intervjun att det verkar som att det fria skolvalet ligger bakom skolors resultat.
Well, duuh.
Det finns visst forskning från USA som visar att när andelen elever från socioekonomiskt mer utsatta frupper blir 50% eller mer i en skola så nås "the tipping point" och resultaten försämras.
Well, duuh.
Här ute i förorten räknas vi väl alla mer eller mindre som socioekonomisk utsatta grupper, men jag har ju sett - under praktik, arbete och i Nioåringens skola - att det finns en brytpunkt. När föräldrar som bryr sig om sina barns utbildning plockar sina barn ur skolan, så kommer det tillslut till en punkt där resultaten inte verkar kunna förbättras. Handlar det om att det inte är tillräckligt många svenskar i en klass? Jag brukade tro det. Jag tror dock att det handlar mer om att det finns tillräckligt många elever som vet hur man beter sig som folk, kan följa reglerna i skolan och - framför allt - kan visa och känna empati.
fredag 9 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar