torsdag 1 april 2010

Så passande

Med en kollega på förskolan diskuterar jag barnen som har en svensk pappa och en thailändsk mamma. Vi konstaterar att den konstellationen av par/föräldrar börjar bli vanligare. Jag vet minst sex par i mitt närområde där mannen är en svensk runt 50 år och kvinnan är thailändska mellan 20 och 30 år. Hälften av paren har också minst ett barn, under sju år. Min kollega säger att det inte alltid är en bra kombination av föräldrar, då de inte alltid vet hur man fostrar ett barn.

Dagen efter ser jag löpsedeln:


Jag har hört det tidigare: männen "tar sig" dessa kvinnor för att dessa kvinnor inte argumenterar lika mycket som (företrädelsevis) svenska kvinnor. Jag har dock hört flera thailändskor prata på t-banan, när deras män inte varit närvarande. De är inte åsiktsbefriade. De väljer kanske bara att manipulera och kapitulera i en annan utsträckning än svenska kvinnor gör (öppet i a f).

Inga kommentarer: