fredag 30 april 2010

Fullt utvecklad

Inom kort är det dags för mig att hålla i de första utvecklingssamtalen - eller kvartsamtal som min kollega kallar dem - på förskolan där jag jobbar, men häromdagen var det dags för Nioåringens utvecklingssamtal i hennes skola, med hennes lärare. När jag lyssnar på Nioåringens lärare inser jag att hon låter på pricken som den lärare jag följde under tre år av mina lärarstudier. De talar på samma sätt, de uttrycker sig med samma ord. De är också lika blonda och lika svenska. Jag funderar över om jag någonsin skulle kunna bli som dem och jag tvivlar på det.

Nioåringen undrar vilken nivå av LUS som kommer efter 18 och vi pratar om att det inte går att komma så mycket högre. Nästa stegökning i läsandet (och skrivandet) sker med mognadsprocessen som kommer med åldern och de stegen brukar komma när man går på högstadiet. Nioåringens lärare säger att hon inte tvivlar på att Nioåringen redan idag, i årskurs 2, med lätthet skulle kunna göra de nationella proven för både årskurs 3 och 5 utan problem, och jag håller med. Så hur kan vi då gå vidare?

Inga kommentarer: