söndag 23 augusti 2009

The Man

Personalen på förskolan där jag jobbat i sommar var bekymrade över hur det skulle gå för föräldrar och barn som nu börjar i förskoleklass (sexårs). Till den här terminens början så har det kommit direktiv från staten att de barn som ska börja i förskoleklass måste sluta på förskolan en vecka innan de börjar skolan. Däremot får de ingen invänjning på Fritids förrän skolan börjar, enligt personalen. Vad gör då de föräldrar som inte kan ta semester?
- Vem har bestämt det här, undrar jag.
- Staten, det kommer från Staten.
- Jaha, regeringen alltså?
- Ja, Staten.
- Björklund då, eller vem är ansvarig?
- Njaa, alltså, det vet jag inte riktigt, men det är från Staten.
- Ni har fått direktiv alltså, något papper?
- Jaaa...
- Jaha. Är det bara i Stockholm?
- Vet inte.
- Okej.
- Galet är det i alla fall.
- Mm...

Nu har jag letat efter detta direktiv både på regeringens hemsida, Utbildningdepartementet, och Skolverket och jag hittar ingenting om det. Vem har hittat på det här nu då?

2 kommentarer:

Marie sa...

Jag undrar om det där stämmer. Minstingen började på 6-års nu den 3 augusti eller rättare sagt så började hon på fritids och hon hade inskolning redan då. Under nästkommande veckor fram till skolstart så har det tillkommit barn hela tiden...och alla har fått inskolning. Antingen har någon missuppfattat det hela eller också är personalen på dotterns fritids extremt olydiga ;-).

Ses...

Lisas syster sa...

Ja, jag tänker så också: någon har missuppfattat eller så är fritidspersonalen olydiga. De måste ju liksom ha ngn form av invänjning. Vad ska de göra? Ignorera barnen som kommer dit innan skolan börjat? I think not...
:-)