onsdag 5 augusti 2009

To be or not to be

Så, vad vill jag jobba med då: på förskola eller med de yngre barnen i grundskolan? Tre personer i personalen på förskolan där jag är har ställt mig frågan. Vad är roligast, vad är bäst? Jag inser att det är nästan omöjligt att svara på. Det beror helt på.

Förskolan som är jag är på nu är helt underbar. (För att inte nämna att jag ju har noll ansvar, så jag bara ÄR. Jag leker med barnen, jag kan ta det lugnt med dem. Det vilar inget ok på mina axlar.) Samtidigt vet jag ju att där finns ansvar och krav också. Då talar jag om administration. Att leva upp till läroplanen eller annat, som t ex Barnkonventionen, är en självklarhet och inte särskilt svårt inom förskolan. Tycker jag. Fast det beror ju också på situationen. Jag har varit på förskolor där det är en svårighet.

När jag sedan betraktar grundskolan så är det en helt annan blick jag använder. En vuxnare, mer sträng blick. Tyvärr är det största jag ser oket som läggs på lärarnas axlar för att kunna leva upp till alla administrativa ålägganden. Det lockar inte. Att möta barnen lockar mig dock enormt.

Egentligen skulle jag vilja jobba med barn när de är ca 5 år, och när de är ca 8 år, men det är ju en omöjlighet.

Personalen på förskolan tycker att jag är som gjord för jobbet som förskollärare. Ändå har jag inte tagit något annat ansvar än att interagera med barnen i alla situationer tänkbara. Så det måste ju vara dessa ögonblick de baserar sitt utlåtande på. På köpet har jag nästan fått tinnitus.

Återstår att se vad framtiden har i sitt sköte.

Inga kommentarer: