söndag 23 augusti 2009

Wireless until death

När jag gjorde mitt examensarbete med kära E i våras så förvånades vi (fast mest kära E) över att lärarna ofta uttryckte att det är så många föräldrar som inte har e-post och kan ta emot meddelanden från läraren den vägen. Ändå spelar ju många av föräldrarnas barn dataspel. Kanske lägger de hellre pengar på dataspel än på en internetuppkoppling. Who knows.

Min mamma berättar att hon varit i kontakt med sin kollega i Hyresgästföreningen. Han berättar att av hyresgästerna i deras område (Huddinge) är det 85% som svarat att de inte har internet. Det är svårt att veta om det är en representativ siffra för alla invånare i området, men det är ett högt antal. Min mamma är en av dem. Hon går dock till biblioteket och skickar mail emellanåt, fastän hon inte vill prata högt om det. Kanske är det något av prestige i generationen innan mig: man ska inte vara uppkopplad, det är inte en bra sak. Telefonen däremot, det är en värdefull manick.

Inga kommentarer: