torsdag 20 augusti 2009

The young besserwisser in action

Under några månader har Åttaåringen och jag sett Star Wars-filmerna. 1:an och 2:an (de nya filmerna) gick bra, men 3:an fick hon inte se, den var alldeles för mörk och hemsk, tyckte jag. Så jag berättade den för henne istället, så att hon skulle vara uppdaterad inför 4:an (den första av de gamla filmerna), som vi såg häromdagen. I 4:an återfinns de vitklädda robotgubbarna.
- Men, mamma, man ser ju att det är människor där inuti.
- Ja, du får tänka på att de här filmerna gjordes när jag var liten. Då hade man ännu inte lärt sig att använda datorn och göra robotar som i 1:an, 2:an och 3:an.
- Ahaa...

Sedan kommenterade hon flera saker i filmerna. När de rider på ödlor t ex, hur kan det vara gjort då? Tjaaa... En ser man att det måste vara en elefant som är utklädd, men en stor ödla...jag vet inte. Den ser inklippt ut, så något trick är det ju.

Igår kom Åttaåringen hem och sa att två killar i hennes klass hade lekt Star Wars på rasten.
Den ena sa: Jag vill vara Anakin.
Den andra sa: Då är jag Darth Vader.
Åttaåringen sa: Men...Anakin ÄR ju Darth Vader...
Båda killarna sa: Nääähäää.

Det är tydligt att alla killar som Åttaåringen känner som säger sig ha sett Star Wars har bara sett den dataanimerade filmversionen Star Wars the Clone wars, och kanske TV-serien.

Inga kommentarer: