söndag 2 augusti 2009

My home is (not) where I lay my hat

Det var sex år sedan jag flyttade senast. Innan dess har jag flyttat ungefär 12 gånger - som barn med mina föräldrar och som vuxen på egen hand. Endast två hem har inte varit permanenta, utan ett tillfälligt boende. Då har jag känt mig rotlös. Jag måste veta var mitt hem är, jag måste ha en stabil bas. Jag tror inte att jag skulle kunna leva med kappsäcken på ryggen en längre tid.

Musikmannen hävdar att han inte har något hem. Han har ingen stabil bas, han är rotlös och det är han nöjd med. Fastän han letar något litet mer stabilt nu, han vill hitta en bättre bas, främst för att det nog är bättre för hans avkomma.

Jag funderar också på att byta läge, men inser att jag drar mig för det.

Jag beundrar dem som inte bara byter bostad, utan även flyttar utanför stan, eller rätt långt bort. Jag skulle nog aldrig kunna lämna huvudstaden. Kanske är det lättare när man är inflyttad från början, att ta sitt bohag och flytta bort från staden igen.

Inga kommentarer: