tisdag 2 juni 2009

Bespisningsbesparing

Jag arbetar extra som lärare i en friskola i ett relativt välbärgat område. Det är mycket intressant. Jag finner endast ett fåtal punkter där skolan skiljer sig från en kommunal skola. Det finns t ex ingen personal i bespisningen. Undrar hur mycket de sparar på det.

Det märks också på barnen att de till stor del består av ett annat klientel än på de skolor som jag tidigare varit på. Mest markant blir det när vi talar om flygplan och på frågan vilka som har flugit med ett flygplan så räcker varenda unge i klassen upp handen. Endast två av barnen tittar på de andra, annars räcker 20 ungar spontant upp handen. Det kanske är så det ser ut idag. Åttaåringen hemma kanske inte överdriver när hon säger att ALLA andra i hennes klass har flugit.

Annars är det mesta sig likt. Jag lär mig alla pojkarnas namn i klassen snabbt - det är dem man får säga till ofta - och flickorna ritar fina teckningar till mig - det är dem man ska sitta stilla med.

Inga kommentarer: