fredag 12 juni 2009

Lön för mödan

När jag började som provsmakare på Synovate så fick jag 125:- per provsmakning. En provsmakning kunde bestå av att testa två produkter och det kunde ta ungefär 20 minuter. Nu inkluderar företaget ofta fler än en sorts produkter och tiden kan sträcka sig ända upp till en timme. Ändå är ersättningen densamma. Det gör att jag har blivit selektiv i mitt provsmakande. Jag tackar inte ja till alla provsmakningar.

När jag sökte försörjningsstöd (socialbidrag) under en månad förra sommaren fick jag veta att jag som motprestation måste arbeta på Myrornas lager i Tungelsta. Vilket resursslöseri, tänkte jag. Kan jag inte få söka en egen praktikplats på en förskola? Icke. I år var jag beredd på detta, men nu är det möjligt att söka en praktikplats genom Arbetsförmedlingen. När jag var på ett gruppmöte igår och fick info om Myrorna så var det flera som reagerade kraftigt. De hade sökte bidrag för hjälp med hyran under en månad. De skulle få ett ekonomiskt bidrag på 3000-4000:- och de var mäkta upprörda för att de skulle behöva arbeta heltid på ett lager för denna lilla summa. De ansåg att det var slavarbete.

Inga kommentarer: