lördag 13 juni 2009

Det finns många sätt att bli känd på

När jag pratar med min pappa om hans 15-åriga bonusbarn så säger han plötsligt:
- Det verkar vara så med dagens ungdomar, det enda som gäller är att bli rik och berömd, att synas.
- Ja, men det är ju den bild vi ger dem också genom att visa saker som Idol och liknande tävlingar på TV, och program där de rika och berömda lyfts fram hela tiden. När jag uppmanar barnen i skolan att göra en uppgift, ett projekt som ska utmynna i en färdig produkt, något de kan visa upp, så är det alltid någon av barnen som frågar vem som ska se det, var det ska visas upp. Det är den mentaliteten som är i majoritet i samhället idag, uppfattar jag det som. Vilket är förkastligt.
Han håller med.

Sedan pratar vi om mordet i Stureby och hur det kunde gå så fel. Då kommer vi in på alla de TV-program som handlar om mord istället. I grund och botten handlar det väl ändå om hur föräldrarna bidrar till barnen/ungdomarnas uppfattning om samhället och sin egen självbild. Varpå min pappa berättar om en tjej, en kompis till bonusdottern, som brukar skära sig. En bjudning som tjejen skulle ha med några tjejkompisar blev inte så lyckad och slutade med att tjejen satte eggen mot huden igen. Vilket fick hennes pappa att anklaga min pappas bonusdotter för det hela, då hon inte kommit till bjudningen. När föräldrar mordhotar andras barn, så kanske vi borde ana oss till att även barn lär sig att göra det.

Inga kommentarer: