torsdag 4 juni 2009

Denna dagen fem liv

Åttaåringen har fått utslag runt öronsnibben med det nytagna hålet. Eksem och röda prickar runt och på örat. Det kan dock inte vara nickelallergi, då örhänget är av plast. Så vi går till vårdcentralen. Distriktssköterskan säger:
- Det är nickelallergi.
- Örhängena är ju av plast.
- Det är plastallergi.
- Eh, är inte det rätt ovanligt?
- Jo, men det måste det vara.
Sedan berättade hon om sina erfarenheter om när hon tog hål i öronen och att hon fått plastörhängen av sin pappa och då kliade det, alla oäkta örhängen gör att det kliar, och jag minns väl att man kan bli allergisk mot PVC? Fast det kan det väl inte örhängena bestå av? Jag blev rekommenderad vitt guld till åttaåringen.

Sedan åkte jag till salongen där åttaåringen fick hål i öronen. En mycket trevlig dam hjälpte mig och berättade att hon hade använt titanium, plasten gjorde att hålen aldrig läkte. Detsamma gällde för hennes dotter - och dotters kompis. Sedan berättade hon mer om vilka erfarenheter de haft om hål i öronen. Jag blev rekommenderad rent guld.

Sedan begav jag mig till Guldfynd och pratade där med expediten som berättade om sina erfarenheter av hål i öronen - och inhandlade guldörhängen till åttaåringen. Dyra. It better work.

Strax därefter kom jag på att åttaåringen fått sköta rengöringen av sina hål på egen hand de senaste två dagarna och säkert spätt på rätt mycket lösning (etanol) på huden, så det var nog inte så konstigt att hon hade utslag...

Inga kommentarer: