fredag 23 oktober 2009

Hon lär inte börja bära brun uniform

De senaste veckorna har Åttaåringen och jag diskuterat Hitler, bl a. Hon kommer med många kluriga frågor om allt möjligt. Vilket verkligen får mig att ifrågasätta mitt yrkesval (lärare). Vem var statsminister i Sverige 1992? Varför finns det hårda och mjuka vokaler? Och så vidare. Nu är det snart FN-dagen och Hitler kom på tal i skolan. Som en naturlig följd efter Barnens rättigheter och andra världskriget. Åttaåringen ställde sin lärare mot väggen. I slutänden var det som fastnade hos Åttaåringen att hennes klasskompis Niklas sa att Hitler också gjort bra saker, som t ex grundlagt autobahn. (Vilket jag inte hade en aning om.) Vad är då autobahn, mamma? Att jag faktiskt hade åkt på den höjde mitt coolvärde en del.

I övrigt måste alla fakta som kommer från mig också bekräftas från morfars håll.
- Morfar är som en historiebok, mamma.

Inga kommentarer: