lördag 3 oktober 2009

Medveten konsument

Åttaåringen och jag är på bio. Vi ser "G-force". Innan filmen ser vi på reklamen. När varje nytt inslag börjar så lutar sig Åttaåringen mot mig och viskar ett alternativ, baserat på rimligheten i inslaget:
- Jag tror att det är schampoo...
- Jag tror att det är tvål...
- Jag tror att det är lego...
- Jag tror att det är...
Ibland har hon rätt, ibland inte.

Sedan kommer ett inslag som börjar med säd på en åker. Åttaåringen tystnar. Jag med. Jag sörjer. Vi vet båda att det kommer att resultera i något med gluten, eftersom säden är urprodukten för gluten. Inslaget visar hur man gör pasta, det är en rätt bra reklam tycker jag. Det är reklam för Lantmännen. De visar flera av sina produkter. Tyvärr kan inte Åttaåringen äta de produkterna.

När det sedan kommer reklam för en kommande film och musiken låter "I´m gonna live forever...", så säger jag:
- Jag tror att det är Fame...
Vilket det är, visar det sig. Åttaåringen tittar häpet på mig.
- HUR kunde DU veta DET?!

Inga kommentarer: