söndag 11 oktober 2009

Vilse i pannkakan

Vi trallar runt i staden. Jag halvt i influensakoma, men jag tar mig ändå sakta framåt. Snart hittar jag rätt bra. Unga T har koll på vart vi ska, och bestämda åsikter om vilket håll vi ska gå. Jag argumenterar inte. Unga S hänger med. Hon berättar om sin värdfamilj. Mannen i huset verkar vara värsta slackern. De har dock haft ett samtal om politik. Unga S verkar en aning oförstående (och Unga T fattar inte heller), så jag försöker skapa klarhet.
- Jag fattade inte vad han pratade om. Han sa en massa saker om Tony Blair och EU. Men, liksom, Blair är ju helt ute ur leken för länge sedan.
- Han är ju aktuell för EU nu.
- Vad då, varför då?
- Ja, för att Irland röstade ja.
- Irland? Vad har de med saken att göra?
- Alltså, Irland röstade ja för Lissabonfördraget och då är ju Blair en tänkbar kanditat för att vara någon sorts chef för EU. Har jag fattat det som.

Tjejerna har inte en susning. Lissabon vad då? Jag blir osäker när de är så pass oförstående, men vi släpper det hela.

Inga kommentarer: