fredag 2 oktober 2009

Rätt på fel sätt

Under min vfu (praktik) rabblar klassen (en 5:a) de välbekanta am, is och are. I am, you are, he/she/it is, we are o s v. Den stökiga killen (som jag gissar har adhd eller något liknande, men det är beside the point) viftar mig till sig och säger att han inte fattar. Fast jag tror att han gör det. Så jag ber honom försöka.
- Säg en mening med något du kan göra, där du lägger till -ing på det du gör, så att det blir nutid, du gör det just nu.
- I am fucking you.
Han ler. Jag ler.
- Javisst, så kan man säga, men just det låter ju inte så trevligt, eller hur?
- Naeee... I am killing you.
Han ler. Jag ler.
- Ja, du säger rätt, du har fattat jättebra. Fast det låter inte heller så trevligt, va?
- Naee...

Sedan kan han dock lösa uppgifterna i boken hur lätt som helst och visar mig nöjd vad han har skrivit.

Inga kommentarer: