På vägen hem från England så frågar unga T mig vad jag faktiskt fick med mig från den här resan. Unga T är väldigt skeptiskt; hon tycker inte det gav mycket. Några lektionstips och minimalt med grammatik. Om våra lärare på Universitetet gått på kurs i stället, så kunde de ha lärt ut detsamma. Jag inser dock att det säkert kommer mycket under den här veckan, som vi missar då vi endast stannade en av de två veckorna. Den här veckan skulle innehålla mycket mer lärarledda lektioner än den gångna veckan. Tyvärr. Events och sociala tillställningar i all ära, men jag hade mycket hellre fått med mig mer tips inför mitt yrkesval.
Jag tar dock med mig minnet av den uppsättning av Romeo och Julia som vi fick ta del av: "Romeo and Juliet: Unzipped", på Salisbury Playhouse. Den var helt brilliant. Spelad av ungdomar, för ungdomar. Det var inte den ordinarie uppsättningen, utan en (flera) förklaring till hur man kunde spela - och tolka - Romeo och Julia.
Jag tar också med mig flera lärdomar från besöket i en låg- och mellanstadieskola i England och hur deras skolsystem är uppbyggt. Tänk att börja skolan redan från 4-5 år. Då börjar de i förskoleklass. Jag vet inte om det är bra, men till viss del kan jag tycka det. Vid 8 år ska de kunna multiplikationstabellen - och läsa en rätt tjock bok. Många svenska barn skulle klara det, om de fått chansen. Har de inga assistenter i klasserna? Jo, barnen plockas ut och får extraundervisning. När de går iväg på gympa så ligger det klädhögar på bänkarna. Det visar sig att de inte har några omklädningrum och duschar. Upp till de är 11 år så byter alla om i klassrummet, inför varandra. Öööhhmm...
Sedan tar jag med mig flera personliga insikter, som att det t ex inte är särskilt kul att flyga.
Tyvärr blev det inte att vi besökte några crop circles, då allt redan var skördat...
måndag 19 oktober 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar