måndag 5 oktober 2009

Ska vi ropa varg eller inte, det är frågan

Kamratpostens läsarundersökning visar att av ca 11000 kände sig var sjätte (elev, får jag anta) sig mobbad av sina lärare. Jag blir en aning fundersam. Främst för att det är en undersökning på internet, där man troligtvis kan klicka i vad man vill, bara för att man känner för det. Sedan undrar jag om det rimligtvis kan vara så att det stämmer. Visst, jag har sett riktigt ruggiga exempel på lärare som inte är trevliga mot eleverna (jag har också sett absurt ruggiga exempel på elever som inte är trevliga mot lärare...), men när tolkar elever det som mobbning? Jag har hört mycket udda exempel, där elever tycker att lärare behandlar dem illa bara för att det läggs ansvar och plikter på eleverna. Vilket alltså inte är en dålig sak, i mina ögon. Om det däremot är så att det finns elever som verkligen blir trakasserade av sina lärare så skulle jag inte dra mig för ett ögonblick att anmäla den personen, även om det var en kollega till mig.

Så, ska det finnas en plikt för lärare att anmäla? Jag tycker ändå inte det. Anmälningsplikten ska sitta i ryggmärgen, inte på papper. Varje situation ser ofantligt olik ut från den förra, så att det ska finnas en generell regel låter en aning absurt.

Inga kommentarer: