tisdag 8 juni 2010

Hoppet om mänskligheten

(Varning! Du kan bli illa berörd av den här texten.)


Under en diskussion om homosexualitet berättar en bekant från Irak om senaste besöket i hemlandet. Där fanns en man som var bög och när männen i hans närhet (i byn, släkten, främlingar, bekanta, jag vet inte) fick nys om detta så var de inte nådiga. De höll fast den homosexuelle mannen naken och klistrade igen hans anus och skinkor med superlim. Sedan tvingade de i honom laxermedel och släppte ut honom på gatan. Han dog. Kan vi säga. Han dog på ett vedervärdigt sätt.

Min bekant har inte heller en accepterande attityd mot homosexuella, men däremot ser min bekant värdet i medmänniskor och fördömer handlingen totalt.

När jag hör sånt här så blir jag illamående.

När jag hör sånt här så förlorar jag något.

Inga kommentarer: