tisdag 22 juni 2010

Internetbokning på SJ

Bokar biljetter till Sveriges framsida (eller är det rumpan?), för resa under sommaren. Väljer ombokningsbara, men också att de skickas hem. Får hem dem. All is good so far.

Måste boka om returresan. Eftersom biljetterna är hemma, blir jag via internetbokningen ombedd att lämna in biljetten, innan jag kan boka om den. Damen i biljettluckan blir mycket förvirrad när jag förklarar. Hon erbjuder sig att boka om åt mig istället. Smidigt, tänker jag, men det blir både dyrare och fel biljett.

Återvänder till centralstationen. Annan dam i luckan. Ännu mer förvirrad. Frågar kollegor tre gånger. Ber om mitt telnr tre gånger, för att koppla det till bokningen. Hon överlämnar sedan ett tillgodokvitto till mig och avslutar sedan med ett syrligt:
- Jaha, lycka till med att boka igen på internet nu då.

Börja ana oråd.

Försöker boka om hemifrån. Funkar inte. Ringer support på SJ.
Tio minuters väntan. Fredrik svarar. Kan inte hjälpa mig, då han inte kan se min ursprungliga beställning. Hävdar att tillgodokvittot är annullerat. Hänvisar tillbaka till centralstationen.

Vägrar acceptera. Prova boka igen. Ringer support igen. Tolv minuters väntan. Sedan är jag nummer ett, sedan ringer det på. Lääänge. Amir svarar och jag hinner säga hej, sedan klickar det till och samtalet är brutet. (Människan la väl på luren. Jag har också suttit i en växel, jag vet hur det funkar.)

Same story, once again. Emma svarar. Hävdar att det inte är något fel på tillgodokvittot. Däremot är inget telefonnummer kopplat till bokningen, så hon ska lägga in det. Jag ger henne mitt telnr. Sedan säger hon "ett ögonblick" och jag sitter plötsligt i väntekön igen, med nummer ett.

Veronika svarar. Inget fel på tillgodokvittot, men telnr går inte att lägga in. Hon kan inte göra bokningen åt mig, då måste hon ta ut en avgift. Moment 22. Hon kan inte betala ut till mitt konot, då det är fel på deras datasystem. Hon kan posta en utbetalningsavi.

Yippi.

När det funkar är det smidigt. När det inte funkar är det förbannat osmidigt.

Fast så är det väl med det mesta här i livet.

Inga kommentarer: