torsdag 10 juni 2010

Upphör aldrig att förvåna

När mina kollegor berättar om olika föräldrars beteenden så funderar jag på hur jag själv kan ha uppfattats som förälder av personalen på förskolan där Nioåringen gick som liten. En av mina kollegor säger konstant:
- Jag upphör aldrig att förvånas.
Ändå har hon jobbat inom förskolan i 30 år.

Det ska bli intressant att se allt som olika föräldrar har för sig. Jag försöker att tolka de bakomliggande orsakerna till deras beteende, men det lyckas inte alltid. Som när en mamma berättar att hennes son får äta 2 kg frukt hemma varje dag. De kånkar och släpar. För att pojken ska få i sig sina 2 kg frukt. Varje dag. Varför? För att han tycker om frukt.

Det kanske inte är så konstigt att han är alldeles hyper på förskolan ändå, med allt det sockret i kroppen. Hyperaktiv, hyperutåtagerande, hyperhögljudd...

Inga kommentarer: