måndag 7 juni 2010

Vaffö då da?

6 Juni, på Djurgårdsfärjan på väg hem från Skansen. Fyra ungdomar (ca 15 år) sitter snett mitt emot mig och Nioåringen. Två killar och två tjejer. Den ena killen och tjejen är nog ett par, de andra två sitter lite brevid, och är med som "förkläde". Killen i paret säger något till sin tjej. Tjejen säger att hon inte vet, men de kan fråga någon. Hon tittar på damerna som sitter intill mig, mitt emot ungdomarna, och säger:
- Ursäkta?
Damerna hör inte.
- Ursäkta?
Damerna hör inte.
Ungdomarna börjar fnissa lite. De pratar om vem som ska stå bakom frågan. Tjejen säger att hon kommer säga att det är killen som undrar.
- Ursäkta?
Jag petar till den ena damen.
- Jag tror de vill fråga er något.
- Jaha. Ja?
- Varför firar vi just den sjätte juni?
- Jaaadu...det vet jag faktiskt inte.
- Nähä...
Det är då jag är glad att jag hyfsat nyligen har uppdaterat mina kunskaper om bland annat Gustav Vasa. Tjejen tittar till på mig och jag nickar till henne och sedan berättar jag varför vi firar den här dagen.

Inga kommentarer: