lördag 5 juni 2010

Insiktsfull

Nioåringen sätter på TVn. Disneychannel visar Snövit, det är bara slutet kvar och Nioåringen ser på det. Hon gör små gulliga romantiska ljud när prinsen kysser Snövit och de lever lyckliga i alla sina dar. Sedan börjar hon morra och vänder sig till mig.
- Det är så himla dumt med alla filmer. Det är alltid prinsen som räddar prinsessan. Varför är det aldrig tvärtom?
- Jaa, du, för att förr i tiden så var det så. Männen skulle vara starka och hjälpa och rädda de svaga kvinnorna.
- Pah!
- Ja, men det finns ju några filmer nu där det är tvärtom.
- Nämn någon.
- Ja, jag kommer inte på någon nu, men jag vill minnas att det finns någon...i Shrek är ju Fiona rätt stark och slåss själv och så...
- Ja, men hon räddar inte honom.
- Nä...men det finns väl några böcker i alla fall...jag har för mig att vi har läst en någon gång när du var liten där det var tvärtom...eller var det den där historien som du hittade på själv...?
- När jag blir stor, och om jag börjar skriva böcker, då ska jag skriva jättemånga där det är tvärtom!

Inga kommentarer: