lördag 2 maj 2009

Bildad lär jag aldrig bli

- Du ska ju föreställa vara lärare, du måste kunna använda ett sånt ord.

Sånt får jag höra ibland - särskilt när jag inte vet hur man använder ord som t ex ohemul. Bara för att man är lärare så står man (vanligtvis) inte över den övriga befolkningen i ordkunskap. Som lärare har man kunskap om vissa ämnen, ja, men det man främst har kunskap om är hur man kan dela med sig av kunskap. Barn går ju egentligen inte i skolan för att lära sig specifika saker i specifika ämnen. Barn går i skolan för att de ska lära sig hur man gör när man går i skolan, hur man gör när man studerar, tar till sig kunskap och (förhoppningsvis) behåller den, så att de sedan kan gå vidare i sin utbildning och lära sig något bestående som (nästan) vuxna. När barnen börjar i gymnasiet så är det bra ifall de har studievana och är någorlunda målinriktade, då kommer de långt i livet sedan. Det är detta jag skulle önska att jag kan bidra till att ge mina kommande elever. Även om jag vet att det är något av ett önsketänkande.

Inga kommentarer: