söndag 17 maj 2009

Ingen Fairytale

Vid frukostbordet säger Musikmannens dotter Gullan:
- Pinga, hur gammal är åttaåringen när jag är 15 år?
- Hur gammal är du nu?
- 10 år.
- Hur många år är det kvar till du är 15 då?
- 5.
- Hur många år är åttaåringen?
- 8.
- Hur gammal är då åttaåringen om fem år?
- Ameeen, jag orkar inte räkna, säg baraaaa...
Då säger Musikmannen:
- Du vet Gullan, Pinga är lärare och hon kommer aldrig att ge dig ett lätt svar.
Åttaåringen tillägger:
- Så där gör hon med mig också, hela tiden, jag måste jag tänka själv.
Jag låtsas som ingenting och säger:
- Vet du, Gullan, annars kan du tänka att åttaåringen är två år yngre än dig, så oavsett vilken ålder du är så kan du räkna bakåt med två år, så vet du hur gammal åttaåringen kommer att vara.
- Åh, vad jobbigt!!
- Men, att räkna bakåt två steg kan inte vara jättejobbigt.
- Jooo, eller nej, men ändå...

Vi fortsätter att äta och sedan säger åttaåringen till mig:
- Så när jag är 20 år så kommer Gullan att vara....23...?
- Två år.
- 22.
- Precis.
Då säger Gullan:
- Ja, ja, men så länge kommer ni inte att vara tillsammans, du och Musikmannen, det tror inte jag.

Nej, jag kan ju i och för sig förstå att det är ju inte rimligt att jag ska få höra Musikmannens komplimanger och underbara ord längre än sisådär 10 år, men det känns helt okej för mig.

Inga kommentarer: