Under våra intervjuer med lärare kring hur de arbetar med läxor så har det framkommit att de tycker att det är ett intressant ämne och någonting som är förankrat i verkligheten, vilket känns bra. Det är ju ändå rätt otroligt att läxor aldrig nämns under lärarutbildningen. Och varför används de egentligen i skolan när de inte ens finns med i styrdokumenten längre?
Nyligen pratade jag med en studiekamrat som skriver om ett annat ämne i sitt examensarbete, nämligen ekonomiska resurser kontra resultat i skolan och det låter ju oerhört mycket mer intressant, men också mycket mer komplicerat att få fram på den korta tid som vi har på oss. Några av de uppgifter de behandlar i sitt arbete är de anslagen som skolor får, bl a det socioekonomiska tilläggsanslaget, vilket enligt utbildningsförvaltningen utgår från tre punkter:
* om eleverna är födda i Sverige eller ej (fler födda utomlands genererar mer medel)
* föräldrarnas utbildningsnivå (fler barn till lågutbildade föräldrar genererar mer medel)
* föräldrarnas inkomstnivå (fler föräldrar med låg inkomst genererar mer medel).
Samtidigt är dessa pengar inte öronmärkta, utan de kan spenderas på mycket annat än själva barnen. Om det här stämmer så är det ju skandalöst. Det ska bli oerhört intressant att läsa deras arbete sedan.
måndag 4 maj 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar