lördag 20 mars 2010

Alla dessa val

När jag ser ett beteende hos Åttaåringen så brukar jag fundera på om jag också beter mig så. Som t ex när hon är splittrad och inte kan fokusera på en sak i taget. Hon börjar läsa en bok samtidigt som hon borstar håret, eller dylikt. Ja, jag vet att det är typiskt barnbeteende också, men jag inser att jag är likadan, så att skälla på henne för att hon inte koncentrerar sig har liksom inget motargument. Jag försöker bättra mig själv.

När det kommer till valmöjligheter är Åttaåringen helt galet splittrad. Hon kan sitta i timmar för att göra ett val. Ska jag åka till mormor eller vara hemma? Ska jag välja ett bokmärke med en hund eller en katt? Det är lite jobbigt vid läkarbesök, då hon får välja ett klistermärke. Det brukar ta en bra stund, om hon inte får hjälp att välja. Är jag likadan? Jag tror inte det, men jag är osäker.

Idag verkar det finnas väldigt många val att göra. Något jippo på Skansen, något jippo i ett centrum, en klasskompis har en utställning på högskolan, barn kan få en hårklippning gratis på ett ställe just idag och några till saker som jag har förträngt. Dessutom är det fint väder idag. Valet är dock ändå lätt. Idag firar vi Åttaåringen.

Inga kommentarer: