torsdag 25 mars 2010

Tränad

Nioåringen och jag läser boken "Hur du tränar din drake", skriven av Cressida Cowell. Vi har kommit halvvägs och hittills är den verkligen kanonbra. Relativt enkel svenska, spännande och rolig. Visst, sedan bidrar ju de filmtrailer som nu rullar på TV och bio till att forma fantasins bilder. Nioåringen vill se filmen "Draktränaren" , när den har premiär i helgen.
- Först måste vi läsa färdigt boken.
- Varför det?
- Så att vi kan jämföra boken med filmen och se hur mycket de har ändrat historien från boken. Sånt är alltid intressant.
- Varför kan vi inte läsa boken efter att vi sett filmen?
- Det brukar liksom inte vara lika roligt.
- Jaha.

2 kommentarer:

Ewa sa...

Går den att läsa för sjuåringar också?

Lisas syster sa...

Absolut! Jag tänkte faktiskt på dig när jag läste den. Jag skulle verkligen vilja läsa den högt för barn på lågstadiet. Jag läser högt för Nioåringen och vi skrattar åt alla tokigheter, knasiga namn och underliga drakar. Ändå blir det inte FÖR fånigt. Vi har bara några sidor kvar och det är jättespännande nu... :-D