måndag 8 mars 2010

Interaction with the little people

Jag har aldrig fattat det där med att ha låga bord på förskolan.

Alltså, missförstå mig rätt. Jag fattar varför man väljer att ha låga bord på förskolan. För att det ska vara mer lättillgängligt för barnen, de ska vara mer självständiga o s v.

Jag kan ha förståelse för att man väljer att ha låga bord när det handlar om bord där barnen kan utöva "aktiviteter"; bygga, spela spel, pyssla, rita o s v, men inte när det handlar om att äta mat. Eftersom jag betvivlar starkt att det ser ut så hemma hos folk, alltså i de familjer där barnen lever sin övriga tid. Där har de säkerligen istället en förhöjd stol. För att de ska lära sig att sitta vid ett bord anpassat för större delen av befolkningen. En befolkning som barnen hör till och inom kort kommer att vara likadana som. Det är väl att göra barnen en björntjänst att låta dem vänja sig vid att äta mat vid låga bord på förskolan, när de resten av livet kommer att sitta vid höga bord. Är det då inte bättre att lära dem sätta sig - och sitta kvar - på en stol kring ett bord där alla storlekar av människor passar in?

Det blir ju förstås svårt om de bord som används till måltider är de som även används för aktiviteter, men mer plats än så borde det finnas på en förskola.

Ja, självfallet ser jag det också ur pedagogens synvinkel. Det är oerhört obekvämt att sitta vid dessa låga bord. Det är långt att sträcka sig och benen får inte plats så bra. Dessutom är jobbigt att resa sig flera gånger (som man ofta behöver göra under en måltid). Däremot kan jag förstå att det blir jobbigt att lyfta upp barn på stolarna flera gånger om dagen. (En höj och sänkbar stol, likt en stol på en hårsalong, vore väl optimalt, men inte realistiskt.)

Första gången jag stötte på dessa bord var på Åttaåringens dagis/förskola, där de har enbart låga bord. Jag ifrågasatte det hela, men fick inget gehör. Sedan dess har jag arbetat/praktiserat/besökt flera förskolor där jag sett en blandning. Det finns ett eller två låga bord och ett eller två normalhöga bord. Man använder alla borden för att äta måltider vid, men även för att utöva aktiviteter vid när måltiderna är över. Hur väljer man då vilka barn som ska sitta vid de låga borden? Oftast är det de äldsta barnen som får sitta där, de som klarar sig själv bäst. Ändå ändras det när de äldsta barnen på småbarnsavdelningen sedan går vidare till avd med större barn; där finns normalhöga bord (vilket det även gör i skolan sedan).

Jag har sagt det förr: det verkar som om personal inom förskolan är Reggio Emilia-indoktrinerade. Man måste kunna tänka själv också. Tillslut var det någon som gjorde det och Arbetsmiljöverket reagerade också.

Inga kommentarer: