torsdag 18 mars 2010

To boob or not to boob, that is the question

Vid frukosten tittar Åttaåringen ned på sin kropp och funderar. Sedan vill hon fråga något, men det är visst så pinsamt så hon känner att hon måste gömma sig under bordet när hon har frågat.
- Mamma, kommer du ihåg när du fick bröst?

Den naturliga diskussion vi haft hemma kring kroppen och kärlek har börjat påverkas av skolkompisarna, har jag insett. När Åttaåringen läste upp en saga i klassrummet härom dagen - och i sagan hände det att två varelser kysste varandra - så bröt alla elever i klassen ihop i ett enda stort fnitter och många vred på sig av pinsamhet. Åttaåringen tyckte att de var fåniga, men jag tror att hon påverkas lite också.

- Ja, jag var nog runt 10 eller 11 år när jag först tänkte på det. När jag var 13-14 började jag ha bh.
- Men, när fick du stora bröst då?
- De är ju större för att jag väger ganska mycket. Det är ju mest fett inuti, som mjuka klumpar liksom. De krymper ihop när hela kroppen minskar i vikt.
- Men... Hur kan då hon Madonna ha så stora bröst...? Om det bara är fett inuti alltså.
- Vad då, Madonna har väl inte så stora bröst? Hur tänker du då?
- Jo, men de är ju jättestora.
- Menar du när hon har någon sån där konstig bh på sig eller nåt...?
- Nej...vänta, vem är Madonna nu igen? Jag menar hon som var med i Hannah Montana.
- Det var nog inte Madonna. Vem kan du mena då...
- Hon som spelade Hannahs faster eller vad det var.
- Jaha, du menar Dolly Parton. Ja, hon har stora bröst.
- Men hon är ju så himla smal i resten av kroppen.
- Det är sant.

Sedan fortsatte vi med en diskussion om implantat, hängbröst och olika bh-sorter. Det är tur att vi har mycket tid till frukost.

Inga kommentarer: