onsdag 24 mars 2010

X, Y, Z

Jag förfasar mig över folk (läs: de som skriver utskick, veckobrev, uppmaningar eller dylikt eller, för den delen, precis vilken text som helst) där de använder sig av uttryck som "förens" (det heter FÖRRÄN), "eran" (det heter ER) eller är besatta av att använda sig av "dem" när det ska vara DE.

Jag är en del av Generation X och, mig veterligen, så har inte särskilt många i min generation problem med dessa ord, utan kan skriva dem korrekt. Det är nog främst folket i generation Y som skriver på det sättet. Något måste ha insträffat i skolan under deras skolgång. Alternativt var det något som inte inträffade - alltså att dessa saker inte behandlades alls.

Nu gäller det bara att inte föra det vidare till Nioåringens generation Z. Jag märker att det börjar komma ett kritiskt skede nu. DEM/DE och ERAN/ER håller på att bli befäst kunskap hos Nioåringen. Jag visar på bra exempel i texter med korrekta uttryck och sakta får jag henne att lägga sig till med andra vanor.

1 kommentar:

Ewa sa...

Ja, man undrar ju vad som gick fel med Y-generationen... Som sagt, vi får hoppas på det bästa med Z. Det är vårt ansvar nu!