tisdag 9 mars 2010

Diagnos = hjälte

Åttaåringen och jag funderade på att se nya filmen om Percy Jackson på vita duken, men kom fram till att vi inte riktigt vet hur pass läskig den är, så vi väntar med det.

Sedan insåg jag att Percy Jackson finns i bokform, så jag lånade första boken på bibblan. Den är över 400 sidor lång. Vi läste bara baksidan och introt, sedan valde Åttaåringen bort boken. Hon skyr allt som ens snuddar vid att vara en gnutta läskigt. Jag vet inte riktigt hur det kommer sig, men jag tänker inte tvinga på henne något. Däremot är jag rädd att rädslan kan öka om man aldrig utsätter sig för att möta sin rädsla.

Den lilla läsning jag gjorde av boken om Percy Jackson har fastnat hos mig. Det visar sig att pojken har både ADHD och dyslexi - och han ser världen på ett annorlunda sätt. Han är halvblod, en halvgud alltså. Det kanske finns flera av dem bland grundskolebarnen i Sverige också...

Inga kommentarer: