tisdag 30 mars 2010

Nattfasa

En av mina nya kollegor har släkt på Lidingö och jag får kalla kårar när hon berättar om pådraget kring skolorna där ute. Jag har hört om det på radio och tänkt på kollegans barnbarn. Vid några tillfällen den senaste tiden så har olika personer (män, förmodar jag, men har inte fått det bekräftat) försökt få med sig barn från skolgården in en bil.

Kollegan berättar sedan att "den sortens människor" givetvis även finns här i trakten. Vilket jag naturligtvis förstår, men väljer att inte tänka så ofta på. Sedan berättar kollegan att polisen har berättat för henne att "den sortens människor" gärna bosätter sig i närheten av skolor och sedan håller koll på barntrafiken till och från skolan. Vilket ger mig ett akut behov av att springa och hämta Nioåringen och hålla om henne hårt. Jag vet vad som kommer att hålla mig vaken inatt. Gör jag fel när jag nu låter Nioåringen gå hem själv någon dag i veckan?

Inga kommentarer: