torsdag 11 mars 2010

Förskola vs Grundskola

Efter att ha vikarierat i grundskolans lägre åldrar i nästan två månader kände jag mig en smula avskräckt p g a det var en sån rå stämning och brutalt bemötande bland eleverna. Samtidigt kanske jag skulle tänka annorlunda om jag arbetat i en annan skola, där problematiken inte var lika stor och motivationen var betydligt större. Fast jag undrar om en sån grundskola finns. Jag tänkte att det kanske ändå är bland de yngsta barnen, inom förskolan, som jag hör hemma. Ju mer jag tänkte på det, desto mer kändes det rätt.

Sedan pratade jag med folk; vänner och bekanta. De flesta verkar tycka att det ändå är inom lågstadiet som jag hör hemma. Till viss del kan jag hålla med. Om jag hade börjat jobba där för sisådär 15 år sedan. Just nu prioriterar jag glädje i mitt arbete, mindre stress och gärna närhet till hemmet, samt att skaffa mig mer arbetslivserfarenhet. Kanske återkommer jag till de lägre åldrarna i grundskolan om några år.

När jag pratar med vänner och kollegor som först arbetat inom skolan och sedan börjat arbeta inom förskolan så är de lyriska. De är lyckligare, lugnare och mer tillfredsställda med sitt arbete. Visst, tiden räcker fortfarande inte till för allt som planeras, men det påverkar ju inte lika mycket som det gjorde i grundskolan.

När jag istället pratar med vänner och kollegor som först har arbetat inom förskolan, men nu har börjat som lärare i grundskolan så tycker de att jag gör fel val om jag väljer förskolan. Där är man mer låst. En kollega säger:
- Alltså, om jag vill gå på en läkartid klockan 14.00, så kan jag ju göra det om jag jobbar i skolan, men det kan jag inte om jag jobbar i förskolan.
- Ja, men gör du det då? Jag menar hur ofta kommer du egentligen ifrån skolan innan 16.00 om dagarna?
- Nej, det är klart att det är mycket att göra, men jag kan om jag behöver det.
Säger hon och fortsätter skriva på en av rapporterna till föräldrarna till elever i hennes klass. Något som hon ägnar timmar åt varje vecka, för att föräldrarna vill veta hur barnet beter sig. Fastän läraren berättar om allt eleverna gör (aldrig arbetar med skoluppgifterna, lämnar klassrummet, pratar i mobiltelefon, skriker i klassrummet, klättrar på borden, säger fula saker till läraren) så skapar det ingen reaktion hos föräldrarna.

Nu har jag fått ett jobb inom förskolan och det är nära hem. Det är trevlig personal och fina lokaler. Jag tror att jag kommer att trivas och ha skoj. Jag vill jobba där, inte för att jag nöjer mig med ett jobb där.

Inga kommentarer: