fredag 17 oktober 2008

Bor under en sten

Visserligen brukar jag säga att studera är som att befinna sig i en skyddad verkstad: vi är inte helt delaktiga i verkligheten, men lever ändå i den. Jag har inte vabbat på riktigt (alltså: anmält till Försäkringskassan att jag är hemma p g a sjukt barn) de senaste 3 åren, eftersom det inte är tillåtet när jag får pengar från CSN.

(Fast jag visste inte om att det inte var tillåtet när jag började studera, så för nästan 4 år sedan sökte jag ersättning för några dagar - till min pappa, som då var hemma med min dotter medan jag gick i skolan - och fick det beviljat. Först när vi vände oss till Försäkringskassan för att summan inte stämde uppdagades det att jag inte hade rätt att få någon ersättning. De hade missat att jag skrivit att jag studerade och hade bidrag från CSN.)

Kanske borde jag ändå vetat om det, men jag visste inte att det nu krävs intyg från skolans/förskolans personal som bekräftar att barnet inte varit på plats de dagar som föräldern söker ersättning från Försäkringskassan. Det fick jag lära mig när jag var på föräldramöte på sjuåringens skola. Läraren använde det som argument för att föräldrarna ska vara noga med att sjukanmäla sina barn, eftersom hon då kan hålla koll på vad hon ska skriva till Försäkringskassan. Ditintills trodde jag att man som lärare ville veta ifall barnen var sjuka, för att man var bekymrad om dem och brydde sig om vad de missade i skolan. Silly me.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jo.. så är det nog, men ibland ringer ju folk och säger hon/han är hemma idag och uttrycker inte om det är ledigt sjukt eller vad det är för något och det ställer till det, i alla fall för oss.

Men nu bråkar facket angående det där med att skriva på så vi får väl se hur det blir, det TAR TID, och jag har inte blivit av med några arbetsuppgifter vad jag vet.

(hur går det med annonserandet?)

Lisas syster sa...

Nej, exakt, det bara läggs på och läggs på uppgifter verkar det som.

Joo, det andra är lagt på is tror jag. Hal sådan...