fredag 24 oktober 2008

Rättigheter är inte alltid rätt - ibland är det skandal

På föräldrarådet i sjuåringens skola är det en förälder som har sin dotter i 2:an som undrar hur det kommer sig att det är fritt fram att surfa in på vilka sidor som helst på internet på bibliotekets dator. Vi är flera föräldrar som ser förvånade ut. Mamman säger att hon pratat med personalen på biblioteket med de har sagt att de inte kan begränsa tillträde till vissa sidor, det är inte tillåtet för dem att styra så. Vilket gör att barnen kan gå dit och surfa in på sidor som de inte är tillåtna att surfa in på hemma. Vi är flera föräldrar som blir upprörda. Mamman har sett många ungdomar som är inne på sidor med bilder på avklädda människor och våld. Märkligt nog bekräftar rektorn och personalen att de vet att det är så här. Hur kan det vara tillåtet att surfa på porrsidor från en dator som hör till Stockholms Stad, undrar jag.

Idag var sjuåringen och jag på vårt lilla bibliotek en stund och lånade en bok. Då satt där en man och surfade runt på något som såg ut som kontaktannonssidor. Jag såg rakt in i minst en naken vagina där jag stod och bläddrade i böcker. Så här såg det ut, intill bibliotekariernas disk.



Allvarligt, det är inte okej! Det stod barn runt omkring mig. Vid datorn intill satt det pojkar i 8-års åldern och spelade spel på internet.

3 kommentarer:

Unknown sa...

men usch! sa du inte till honom eller en bibliotekarie? hemskt och äckligt!

Lisas syster sa...

Jag funderade på att säga till mannen i fråga, men hans ben hoppade så mycket, så jag var orolig över att få en smäll.

Jag trodde ju att personalen ansåg att de inte kunde styra vad folk använde datorerna till. Dessutom var personalen upptagna av besökare. Vilket fascinerade mig ännu mer: med så mycket folk där; varför reagerade ingen annan?

Ewa sa...

jag tycker du ska ringa upp biblioteket och berätta vad du såg och säga att du inte tycker det är ok.