fredag 17 oktober 2008

Inget mattegeni

I min inriktning på Lärarhögskolan/Universitetet ingick matematik och svenska, men i vissa inriktningar ingår det inte, så då måste de (självklart) läsa dessa ämnen i andra kurser. Jag är tacksam att jag läste dem i min inriktning, då det var bra anpassat till de yngre åldrarna. De som läst matematik i en kurs för sig får läsa matte som verkar ligga på gymnasienivå. Vilket jag nog inte skulle ha hängt med på i dagsläget (även om jag gick ut med högsta betyg i matte på gymnasiet). Häromdagen träffade jag en tidigare klasskompis som nu läser mattekursen. Hon stönade över att alla andra i hennes klass inte förstod den matte de nu läste. (Själv gick hon nyligen ut gymnasiet.)
- Herregud, det är ju bara på gymnasienivå! Som när läraren uppmanar oss att gå ut och hitta något som har en volym på 10 cm, liksom, hur svårt kan det vaaaa?!
Jag himlade med ögonen och låtsades samtycka.

Inga kommentarer: